ZENE
A zene szeretetét az anyatejjel
szívtam magamba. Olyan családba születtem, ahol mindenki játszott valamiféle
hangszeren, ezért aztán rendszeresen adtunk elő otthon kamarazenét,
környezetünk, szomszédságunk legnagyobb örömére. Én a csellót kedveltem
leginkább, de hamar kiderült, hogy a lányok jobban szeretik a gitár hangját,
ezért sürgősen átváltottam erre az örökifjú hangszerre. Ebben az időben a
Beatles futott a nagyvilágban, itthon pedig az Illés. Azután jöttek mindenféle
áramlatok, és egyszercsak megjelent a folklór is. Éjszakánként a rádió
hosszúhullámú adásaiban keresgélve egzotikus balkáni zenéket lehetett találni,
izgató aszimmetrikus ritmusokkal, ismeretlen hangszínekkel. Akkortájt éppen
zavargások voltak Dél-Amerikában, és az onnan menekülő chilei indián zenekar,
az Inti Illimani zenéje fergeteges hatással volt ifjúkorom lelkivilágára.
Próbálkoztam zeneszerzéssel is; Arany János balladáit igyekeztem hangzó keretbe
foglalni. Az Árva fiú, a Vörös Rébék, a Népdal, és még néhány mű hangzott föl akkoriban elnyűtt
gitárom hat húrjáról. Mindezt műkedvelőként, ha úgy tetszik: amatőrként
műveltem. Ekkortájt ismertem meg a magyar dudát és dudazenét, ami olyan
hatással volt rám, mintha évszázadokkal azelőtt élt őseimmel találkoztam volna.
Hozzáfogtam egy igazi bőrduda elkészítéséhez, aminek során megtapasztaltam az
öregektől ránk maradt igazságot:
„Aki dudás akar lenni
Pokolra kell annak menni”
Közben kitört a táncházmozgalom,
és ebbe magam is belesodródtam. Ősi magyar hangszerünk, a bőrduda
feltámasztásáért, újraélesztéséért tett sziszifuszi fáradozásaim jutalmaként
1978-ban kiérdemeltem a Népművészet Ifjú Mestere címet. Ekkor a kortárs
könnyűzene is érdeklődött a különleges népi hangszerek iránt, így dudám hangja
megszólalhatott Szörényi Levente szólólemezén, a Szarvasűzés című számban. A színházak is megnyíltak a folklór
felé, így lehettem a Magyar Nemzeti Színház egyik produkciójának „pokolbéli dudása”, a Várszínházban
többszázszor sikerrel bemutatott Csíksomlyói
Passióban. Ezután a zenélés már nem csak műélvezet volt számomra,
hanem a megélhetés forrása is. A Jánosi együttes tagjaként szereztem működési
engedélyt, mint dudás szólista, amit az Országos Filharmóniai Társaság állított
ki. Később a mindenütt kötelező ORI engedélyt is beszereztem. Ezután jött a
Táltos együttes korszaka. Azután pedig a Süvöltőé. A Süvöltő együttest azért
hoztam létre, mert olyan zenei élmények feszültek bennem, amelyek mindenáron
napvilágra kívánkoztak. Jó zenészeket találtam ehhez, így megindulhattunk a
nemzetközi siker felé. Módomban állt szerzeményeimet Európa számos fesztiválján
bemutatni, és — többek között — ennek köszönhetően 1997- ben elnyertük az
eMeRTon díjat, mint az év legjobb folkegyüttese Magyarországon. Közreműködtünk a Honfoglalás című film
zenéjének felvételein is.
HANGSZER
Saját készítésű hangszeren tanultam meg
dudálni, azután pedig készítettem még jó néhány hagyományos, bakfejes bőrdudát.
Közülük egyet a Magyar Néprajzi Múzeum
megrendelésére.
Közben más fúvóshangszerek készítésével
is megpróbálkoztam, és eredménnyel kísérleteztem régi korok hangszereinek
rekonstruálásával. A múlt mellett a jövő is érdekelt, próbáltam alakítgatni,
korszerűsíteni a hangszereket. Egyik fontos célom az volt, hogy minél szélesebb
kör számára lehetővé, és élvezhetővé tegyem a dudazenét. Ezért fejlesztettem ki
a membránsípos dudát. Ezt akár kisgyerekek is használhatják, kitűnően alkalmas
tanuló hangszernek. A Magyar Hangszerész Szövetség ezt a munkálkodásomat
nívódíjjal jutalmazta.
Hangszerek, amiket eddig készítettem: duda, bőrduda, kecskeduda, hólyagduda, hólyagsíp,
avar duda, avar kettőssíp, párhuzamos kettőssíp, széttárt szárú kettőssíp,
sumér kettőssíp, etruszk kettőssíp, nádsíp, nádduda, köcsögduda, furulya, kisfurulya,
nagyfurulya, háromlyukú furulya, hosszúfurulya, fujera, kaval, csontfurulya,
csontsíp, tilinkó, csilinka, süvöltő, membránsíp, membránduda, membránsípos
tárogató, okarina, körtemuzsika,
fütyülők, csicsergők és így tovább…
KUTATÁS
A hangszerek készítésén és a rajtuk
való zenélésen kívül mindig is érdekelt azok rokonsága és eredete. Dudások
nyomát kutattam a Kárpát-medence egész területén a Zobor-vidéktől az erdélyi
hegyeken át a vajdasági, bácskai térségekig. Bartók Béla gyűjtéseit ismételtem
meg Hunyad megyei román dudásoknál, és Nagykikinda térségében gyűjtöttem a
Nagy-Magyarországra települt szerbek dudazenéjét. Ekkor kezdtem fölismerni azt
a valamikor egységes kultúrát, amit a hun-magyar népesség alkotott, és tartott
fönn Európa közepén egészen a közelmúltig.
Kutatásaim eredményeként ősi
hangszereket rekonstruáltam, és megrajzoltam a bőrdudák és a furulyafélék
családfáját. Közben érdekes kultúrtörténeti ismereteket szereztem, melyek
jobbára éles ellentétben álltak az éppen aktuális tudományos állásponttal. Mind
nagyobb figyelmet fordítottam a magyar nyelvre, annak ősiségére mivel
meggyőződésem szerint a nyelv szorosan összefügg a zenével, a zene pedig a
hangszerekkel. Eddig publikált írásaimat itt a Kiadványok menüben olvashatják el. Több évtizedes kutatómunkám és eddig
megjelent írásaim egy nagyobb összefoglaló mű előfutárai, amelyet A zenélő
ember címmel készülök mielőbb közzétenni.